Nufnang

Friday, October 16, 2015

Program Outreach SMSSI

Buat pertama kalinya program outreach berjaya disempurnakan di Sekolah Menengah Sains Sultan Iskandar, Mersing. Gembira betul pengetua dan guru-guru yang terlibat. Manakan tidak, pelajar-pelajar begitu bersemangat ketika sesi penerangan, tidak kira yang menerangkan dan yang mendengarnya. Semoga dengan adanya program seperti ini, tahun ini akan memberikan peningkatan keputusan peperiksaan yang memberansangkan.

Program Outreach ni sebenarnya adalah satu pendekatan baru dalam era pendidikan zaman moden ini. Pelajar telah diterapkan dengan Pembelajaran Abad 21 dengan menekankan beberapa aspek yang berbeza. Contohnya kebanyakkan Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) adalah berfokuskan kepada minat pelajar. Pelajar lebih aktif belajar dengan cara ini. Mereka boleh menggunakan komputer, projektor dan alat-alat bantu mengajar (ABM) untuk memberi penerangan kepada rakan-rakan mereka. Guru lebih berperanan sebagai pembimbing kepada pelajar. Pelajar juga lebih keterbukaan apabila berbincang sesama mereka berbanding hanya mendengar ketika PdP dijalankan.

Selain tu juga, pendidikan zaman ini lebih menfokuskan kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Mungkin banyak isu mengenai KBAT ni. Pemikiran pelajar-pelajar sekarang tidak seperti zaman kita dulu-dulu. Kalau masa sekolah dulu, kita hanya dengar Kemahiran Berfikir secara Kreatif dan Kritis (KBKK). Dengan KBKK, kita hanya belajar untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan, tidak seperti KBAT, pelajar mestilah belajar untuk menilai, menganalisis, mengaplikasi dan mencipta. Sebabnya perkara-perkara inilah yang akan digunakan ketika mereka menempuhi alam pekerjaan kelak. 

Lagipun, kanak-kanak sekarang lebih cepat mempelajari perkara-perkara baru, disamping mempunyai kelebihan dan bakat tersendiri. Sebagai ibu bapa, kita perlu mempelajari cara mendidik anak zaman ini. Tetapi jangan dilupa, walaupun kita mengikut arus peredaran zaman, Ilmu agama itu adalah paling penting. Kita perlu kembali kepada asal iaitu tujuan kita dicipta di bumi ini. Akhirat itu adalah tempat kita untuk selama-selamanya. 

Wallahualam.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...