Nufnang

Thursday, February 20, 2014

Kekilafan Diri


Bismillah ...

Ak bukan insan sempurna.. Ak masih belajar untuk mengurangkan sikap-sikap negatif. Ak tahu yang baik dalam diri ak adalah dari Allah dan yang buruk semua datang dari diri sendiri. 

Untuk menjadi orang yang positif adalah sukar bagi diriku. Sebabnya banyak sangat negatif dalam diri ini. 

Bila ak tertekan, ia akan mempengaruhi tindak balas ak terhadap orang sekeliling. Kasihan orang sekeliling jadi mangsa. Orang sekeliling ak sangat baik dan positif. Ak juga ingin jadi seperti mereka. Kadang- kadang ak iri hati tengok kebaikan mereka. Tp untuk apa iri hati ? Itukan salah satu sifat negatif juga. Lebih baik buang yang keruh ambil yang jernih.

Bila ak tertekan, ak akan jadi cepat marah. Bila ak marah, orang sekeliling adalah mangsanya. Untuk mengelakkan suasana jadi lebih teruk, ak perlu jauhi mereka untuk sementara waktu. Menjauhi bukan bermaksud ak dendam dengan mereka. Tetapi ianya salah satu cara untuk menenangkan keadaan. 

Semasa ak bersendirian, ak akan muhasabah diri ak. Ak akan bertanya pada diri, kenapa perkara ini berlaku? Jawapan ak adalah mungkin ini adalah ujian Allah, Allah ingin menguji tahap kesabaran ak. Allah tahu yang ak mampu tempuh ujian ini. Jadi ak kene banyak bersabar. Ak perlu redha, ak juga perlu menghadapi dengan tabah. 

Oleh itu, ak terus memaafkan sesiapa sahaja pada masa itu. Ak tahu yang semua ini memang datang dari kekilafan ak. 

Ak juga berazam supaya hari ini  perlu lebih baik dari semalam dan esok perlu lebih baik dari hari ini. 

Wallahualam 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...