Nufnang

Monday, September 6, 2010

Kemaafan itu adalah Keindahan


Salam Ramadhan.

Sebelum kata membelah bicara, sebelum jari menaip kata-kata, ak terlebih dahulu ingin memohon ampun dan maaf sekiranya entri-entri ak sebelom ada tersinggung mane2 pihak.. By the way ak menulis blog ni adalah sajerk2 disamping dapat menerima kritikan atau pandangan dari pembaca2.


Forgiveness is not something we do for other people, we do it for ourselves to get well and move on. Korang percaya dengan phrase ni..? Ak boleh menerima phrase ni sebab, bile kita meminta maaf daripada seseorang itu, satu ketenangan akan wujud dalam diri kita. Disamping kemaafan yang kite telah beri kepada seseorang itu juga akan membawa kepada sebuah kebahagiaan.

Sebab kemaafan itu sukar diungkap dan diterima adalah kerana ada perasaan negatif dalam diri seseorang..Perasaan negatif ini sebenarnya akan mengeruhkan lagi keadaan kerana pelbagai persepsi akan muncul dalam diri sesetiap individu itu.

Kemaafan tidak beerti kita kalah , kemaafan juga tidak bermakna kita salah. Maaf boleh diungkapkan pada bila2 masa. Yang penting keikhlasan dari dalam diri itu mmg cukup penting. Disamping keikhlasan yang perlu ade dalan diri, kite mesti melupakan perkara2 tersebut setelah bermaafan. Forgive n Forget, thats the exact word. Secara tidak langsung, tiada lagi dendam yang terbuku dalam diri orang itu.

Kita mesti percaya bahawa Allah akan memberikan kita sesuatu yang lebih baik, apabila kita memaafkan sesiapa yang menganiaya kita.

" Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan ingatlah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." Surah An-Nuur Ayar 22.

Jadi korang pikir-pikirkan lah dan selamat beramal.

*Never try to catch two frogs with one hand*

2 comments:

  1. Pandangan yang baik.

    Kita sebagai insan..sudah tentunya sedar asal-usul diri. kita dijadikan oleh Allah untuk mengabdikan diri kepada-Nya. Maka kita hidup bermasyarakat pelbagai bangsa, agama dan keturunan untuk kita kenal mengenali antara satu sama lain. Mungkin sepanjang perkenalan, kita acapkali melakukan kesalahan & kesilapan sama ada sengaja atau tidak. Lumrah bersosial katakan..

    Ingatlah Allah maha pengampun....kita lebih-lebih lagi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...